בתי כנסת בבטומי

איפה יש בתי כנסת בבטומי ומה צריך לדעת עליהם?

הקהילה היהודית בבטומי, ובגאורגיה בכלל, היא קהילה עתיקה מאוד. יהודים בגאורגיה שהתחקו אחר המקורות שלהם גילו כי הם חלק מקבוצת יהודים שהוגלו מארץ ישראל זמן קצר לפני חורבן בית המקדש הראשון. במהלך השנים הצטרפו לקהילה יהודים מפרס ומרוסיה. בשיאה מנתה הקהילה בגאורגיה 120,000 חברים שחיו בערים ובכפרים ברחבי המדינה. 

כיום הקהילה מורכבת מ-4,000 יהודים, שרובם מתגוררים בטביליסי. ברחבי המדינה ישנם בתי כנסת עתיקים וייחודיים המתוחזקים על ידי הקהילה בטביליסי, וניתן למצוא אותם בגורי, אחלציה, קוטאיסי, אוני ובטומי. בטביליסי עצמה יש 17 בתי כנסת, כאשר רק שניים פועלים היום. בבטומי יש רק בית כנסת אחד פעיל.

בית הכנסת בבטומי

בשנת 1898 נעתר הצאר הרוסי ניקולאי השני לבקשת הקהילה היהודית בבטומי, והסכים לבנות בית כנסת בעיר. בית הכנסת של בטומי הוא בניין לבן יפהפה ומרשים, הממוקם ברחוב ואזה-פשבלה מספר 33, בעיר העתיקה. בית הכנסת נבנה בין השנים 1900-1904 על פי התוכניות של האדריכל סיימון וולקוביץ', ששאב השראה מבתי כנסת של אמסטרדם והאג. בית הכנסת בטומי שימש את יהודי אשכנז בעיר עד 1923. בתקופה הסובייטית הוא הוסב לאולם ספורט, ונמסר בקהילה בחזרה ב-1993 לאחר נפילת הקומוניזם. הוא נפתח מחדש ב-1998 לאחר שיפוץ נרחב, במהלכו נצבע בלבן ונקבע מגן דוד מרשים בחלון החזית. ב-2011 הוכרז בית הכנסת כאתר מורשת לאומי. בבית הכנסת מתקיימות תפילות (בתיאום מראש), וכן ניתן להיכנס לסיור בבית הכנסת, גם כן בתיאום מראש.
  • כתובת: Vaja Pshavela 33

בית חב"ד בבטומי

בית הכנסת הנ"ל הוא בית הכנסת היחיד הפועל היום בבטומי. במרחק של כעשר דקות הליכה במעלה הכביש ניתן למצוא את בית חב"ד בטומי, הפעיל במיוחד בתקופת הקיץ, כאשר ישנו זרם של תיירים ישראליים. מדי נשבת נערכת בבית חב"ד סעודת שבת חגיגית עם תפריט עשיר וכשר. ניתן להצטרף לסעודת השבת בהרשמה מראש. 

כמו כן, בבית חב"ד ניתן למצוא אוכל כשר במנדי'ס, מסעדה המציעה מנות גרוזיניות וישראליות בכשרות מטעם שליח חב"ד הרב מאיר קוזלובסקי עם משגיח כשרות צמוד. המסעדה מציעה גם משלוחים, קייטרינג ואירוח קבוצות גדולות, אוכל ארוז לשבת ולחג וסעודות שבת. 

היא פתוחה מדי יום בין 11:00-22:30, בימי שישי בין 11:00-15:00, לא בשבת.

  • כתובת: Vakhtang Gorgasali St, 10

בית הכנסת הישן בבטומי

מלבד בית הכנסת המרשים של בטומי, ישנו בית כנסת נוסף – בית הכנסת הישן, שיושב ברחוב מרץ 9. הוא נבנה בסוף המאה ה-19 אך הוא נטוש כבר כמה שנים ונמצא על סף קריסה. הבניין ניזוק ב-2015 לאחר שהחלו לבנות לידו בניין דירות גבוה. 

המבנה קיבל מעמד של אנדרטת מורשת תרבותית בשנת 2018 והוא נמצא בטיפול של הסוכנות לשימור מורשת תרבותית של אג'רה. נכון להיום, אין הרבה מה לראות בו.

  • כתובת: March St 9